četrtek, 16. februar 2012

O mojem indoktriniranem veganskem otroku...

Ni še dolgo, ko je moj sin nastopil v svojem prvem spletnem videu in požel kar nekaj pozornosti. V času praznikov je dejansko "trendal". Video projekt, ki smo ga ustvarili za njegov razred, da bi demistificirali veganstvo, je zrasel v nekaj veliko večjega, ko ga je moj mož objavil na YouTube, jaz pa delila na Facebooku. Vedela sem, da bo nekaj mojih prijateljev ta video navdušil, a niti sanjalo se mi ni, da bo tako dobro sprejet. Kdo bi uganil, da toliko ljudi zanima, kaj ima devetletnik povedati o svojem veganskem življenju? Skozi nenadno intimnost, ki jo ustvari internet, se je preprosto, iskreno sporočilo mojega sina uspelo razširiti daleč izven njegovega razreda in kar naenkrat sem se znašla v vlogi spodbujevalke izoliranih staršev, ki vzgajajo mlade vegane v podeželskih mestih na Jugu, prejemala podporo neverjetnih aktivistov iz Madrida, brala sporočila, napolnjena s toliko ljubezni - da, ljubezni - in navdušenja z vsega sveta. Vse zaradi videa, za katerega se najin sin ni niti počesal (in te napake ne bomo ponovili).

Prepustili smo se valu dobrega odziva, tudi, ko sem zaskrbljeno pričakovala, da mu bo sledilo morje grenkobe, in ko je res prispelo, je grozilo, da me preplavi. Priljubljena spletna stran z veliko privrženci je izvedela za video mojega sina in ga objavila. Že nekaj minut zatem so se začeli kopičiti pikri komentarji.

Ne le, da moj sin sploh ni negativno govoril o prehranjevanju z živalmi ali o tistih, ki to počno: preprosto je govoril o svojem življenju. Ljudje, ki jedo živali, v njegovem videu sploh niso omenjeni. Spoznala sem, da privilegirane ljudi le malo stvari spravi s tira bolj kot občutek, da niso v središču pozornosti. Moj sin je govoril le o lastnem življenju, pa so se ljudje že počutili, kot da jih to ogroža in žali. To me ni presenetilo preveč, saj se tega pojava spominjam še iz časov, ko sem se družila s feminističnimi aktivistkami: zdelo se mi je fascinantno, da so ženske, ki jih moški niti v najmanjši meri niso zanimali - niso se jim zdeli privlačni in niso imele želje spati z njimi - bile deležne veliko glasnejšega in bolj obrambno naravnanega odziva kot tiste, ki so moške odkrito kritizirale. Mislim si lahko le, da taka brezbrižnost ogroža temeljni privilegij biti središče vsega, bolj kot glasna kritika. A o tem lahko pišem kak drug dan.

Kar me je najbolj šokiralo, so bile obtožbe indoktrinacije. Tovrstne namige sem slišala že prej ("Mar ne boš dovolila, da se sam odloči, ali želi jesti meso?"), a ko s strani kupa neznancev prvič izkusiš rafal žaljivk proti sebi kot staršu, to občutiš močneje in bolj globoko. Bila sva nevarna in ekstremna. Bila sva neodgovorna in svojega sina izkoriščala za izvajanje svoje agende. Indoktrinirala sva nedolžnega otroka.

Razmislimo o besedi "indoktrinacija". Nedvomno lahko trdimo, da veganstvo spodbuja poseben pogled na svet in določene vrednote. Ni mogoče zanikati, da sva z možem dala temeljnim vrednotam veganstva - v vseh aspektih življenja izhajava iz svojega prepričanja, da je potrebno biti sočuten - osrednjo vlogo pri odraščanju in izobrazbi najinega sina. Primerov skupin ljudi, ki prilagodijo svoje življenje tako, da je usklajeno z njihovimi vrednotami, je zelo malo.

Pa vendar, počakajte malo.
Vsakič, ko se nekdo odloči, da svoje otroke pelje na McDonaldsovo igrišče, je to oblika podpore posameznikovih vrednot z njegovimi dejanji, kajne? V tem primeru bi vrednote lahko bile želja po tistem, kar poznamo, hitrosti, udobju in cenovni dostopnosti. Te drugačne vrednote ne temeljijo nujno na prepričanjih, a so še vedno vrednote. Ko ljudje otrokom dajejo puranje sendviče, sir v palčkah in čokoladno mleko, ali v tem ni vrednot in po možnosti indoktrinacije? Ali umešana jajca in slanina morda ne vsebujejo implicitnega sporočila? To je hrana. To je tisto, kar jemo. To je v redu. Ljudje so naivni ali pa nepošteni, če ne priznajo, da je sporočilo lahko podano tudi, če je neizrečeno.

Da, moj sin je vzgajan s posebnimi vrednotami. Nikoli se nisem pretvarjala, da ni. Ali to pomeni, da mu starša pereva možgane? Stežka. Z vzgojo ga spodbujava, da zastavlja vprašanja, da ga ni strah razmišljati globlje, da kritično razmišlja o naših privilegijih in statusu quo. Ali sem kot otrok bila izobražena o hrani, ki smo jo jedli? So mi dali alternativo? Ne. Smo veganska družina, ker so to vrednote naju kot staršev in vsakdo, ki misli, da je že samo dejanje vzgoje otroka v skladu z določenimi vrednotami indoktrinacija, se ne zaveda, kaj je naloga vsakega starša. Če to počnemo aktivno - s pogovorom, raziskovanjem in učenjem - ali pasivno - s komuniciranjem svojih prepričanj preko dejanj - vsi starši skoraj zagotovo vzgajamo svoje otroke z določenimi temeljnimi vrednotami. Moj mož in jaz se dobro zavedava te odgovornosti.

Za razliko od nekoga, ki je indoktriniran, bi rekla, da ima moj sin oči široko odprte. Ve, da so "chicken nuggets" nekoč bila živa bitja. Osebno obiskuje kokoši v zatočišču, kamor gremo vsako leto; on ve, od kod pridejo piščančji kroketi. Ko njegovi prijatelji v šolski menzi jedo sir in pizzo s klobasami, on ve, da mleko in klobase prihajajo od živali. O tem nima nobenih iluzij. Ve, da so hamburgerji zmleti deli krav: ali so to iluzije? Poleg tega je sposoben uporabiti svoje razumevanje tega, kako se nam prodaja izdelke kot "normalne" in "naravne", in ga aplicirati na druge vidike potrošništva. Namesto, da je instrument indoktrinacije, bi rekla, da veganstvo najinemu sinu daje izhodišče za kritično mišljenje.

Večina otrok ima rada živali. Da jih lahko jedo, je večina otrok, ko odraščajo in se jim pojavljajo vprašanja, zavedenih, napačno informiranih ali zatrtih. Ali potem vzgajanje otroka kot vsejedega ne ustvarja bolj plodne podlage za indoktrinacijo? Pranje možganov ima lahko veliko prikritih škodljivih oblik. Nekateri ljudje ne pomislijo dvakrat, ko to dovolijo korporacijam. Drugi kritično razmišljanje in sočutno življenje zamenjajo z zakoreninjenimi privilegiji, navadami in običaji. Vzgajanje otroka brez iluzij ali brezbrižnosti do izkoriščanja in bede drugih pa ni indoktrinacija. To naj bo jasno.

To je vzgajanje otroka z vrednotami.


Vir:
http://veganfeministagitator.blogspot.com/2012/02/on-my-indoctrinated-vegan-child.html

Prevod: Veganska Iniciativa

Ni komentarjev:

Objavite komentar